Şoförlerin, oyun zamanıyla yolda geçirdiği her 1 saate karşılık gerçek
zamanda 1 saat dinlenmesi gereklidir. NEXT LEG düğmesi örneğin 5 kez
tıklandığında şoför yorgunluk düzeyi (DRIVER FATIGUE POINT, kısaca FP)
5 artar. Gerçek zamanda bekleyerek geçen her 1 saat ise FP değerinin 1
düşmesini sağlar. Buna göre, FP değerinin yeniden 0 değerine düşmesi
için gerçek zamanda FP değeri kadar saat beklemek gereklidir. Örneğin
FP değeri 10 ise, bu değerin sıfıra düşmesi için gerçek zamanda 10 saat
beklenmeli, yani 10 saat boyunca NEXT LEG düğmesi tıklanmamalıdır.
Ancak, sefere devam etmek için FP değerinin ille de sıfıra düşmesini beklemek
gerekmez. FP'nin 10'dan küçük her değerinde NEXT LEG değerini
kullanmakta bir sakınca yoktur. Diğer bir deyişle, şoförler yorgunluk
düzeylerinin 10'u geçmemesine büyük özen göstermelidir. 10'un üstündeki
FP değerlerinde kaza yapma ya da ceza yeme ihtimali çok ama çok
büyüktür. Şoförler gerçek zamanlarını FP değerleri 0 ile 10 arasında
değişecek şekilde planlayarak, verimli ve güvenli bir sürüş
gerçekleştirebilirler.
NEXT LEG düğmesi her tıklandığında FP'nin 1 artacağını tekrarlayalım. FP'nin her değerinde, yani her yorgunluk düzeyinde sefer panelinde farklı bir açıklama ya da uyarı görülecektir. Aşağıdaki mesaj alındığında sefere devam edilmemeli ve gerçek zamanda beklemeye geçilerek FP'nin düşmesi sağlanmalıdır:
[YOU ARE EXHAUSTED AND BEYOND YOUR HOS. IF YOU DON'T PULL OVER SOON YOU ARE GOING TO FALL ASLEEP AT THE WHEEL OR GET A TICKET FOR DRIVING BEYOND YOUR HOS.]
Şoförün artık bitkin düştüğünü ve günlük sürüş süresi
sınırını (HOS, Hours of Service) aştığını, sürüşe ara vermezse ya
direksiyon başında uyuyakalacağını ya da günlük sürüş süresi sınırını
aştığı için ceza (TICKET) yiyeceğini anlatan bu uyarıyı gördükten sonra
sefere devam etmemek gerektiğini bir kez daha vurgulamakta yarar var.
Aşırı yorgun ve artık bitkin düşmüşken yola devam edildiğinde ceza
yemek ya da kaza yapmak hemen hemen kaçınılmazdır. Bu durumda şoför hem
para hem de 0.5 puan (DR, Driver Rating) kaybedecektir.
Şoför yorgunluk düzeyi ya da puanı (FP) sadece NEXT LEG ile hareket sırasında
artmaz. Sefer sırasında ya da TERMINAL veya HOMECITY olmayan herhangi
bir şehirde yapılacak hem yakıt ikmallerinde hem de bakım-onarımlarda
FP değeri 1 artacaktır. FP değerinin bu işlemler sırasında artmaması
için bu işlemleri TERMINAL ya da HOMECITY şehirlerde yapmak uygun bir
çözüm olacaktır. Fakat kamyon kondisyonu aşırı düştüğünde ve
bakım-onarım kaçınılmaz olduğunda bu tür bir şehre varmayı beklemek de
akılcı değildir. Yakıt ikmali içinse deponun boşalmasını beklememek
gerekir. Bu tür zorunlu durumlarda FP artışı kaçınılmaz olup, gerekli
işlemler yerine getirilmelidir.
Sefer panelinde her gün bir kez görülebilecek QUICK REST (Çabuk Dinlenme) düğmesi kullanılarak, 100 dolar karşılığında FP değerinin 2 düşmesi sağlanabilir. Bu imkânın kullanılıp kullanılmayacağı hususunda karar tamamen şoföre ait olup, sefer kazancı, varış süresi vb. faktörlerin dikkate alınması önemle tavsiye edilir.
Aşırı yorgun ve bitkin oldukları hâlde sefere devam eden ama şans eseri herhangi bir kaza yapmayan ya da ceza yemeyen şoförlerin, şanslarına bir daha güvenmemeleri gerektiğini önemle belirtmeliyim.
Eski Forumdan Alıntıdır.